اختلال عملکرد میتوکندریایی در بیماری کلیوی دیابتی

محققین دانشگاه کالیفرنیا سیزده متابولیت (مولکولهای کوچکی که بوسیله ی متابولیسم سلولی تولید می شوند) که بطور واضح در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری مزمن کلیوی  با افراد سالم (گروه کنترل) متفاوت می باشد را شناسایی نمودند. دوازده عدد از این متابولیت ها با عملکرد میتوکندری در ارتباط می باشند. این موضوع نشان می دهد که کاهش عملکرد میتوکندری (موتور خانه ی سلول) مشخصه ی اصلی در بیماری کلیوی دیابتی است.

یافته های این تحقیق در مجله ی the American Society of Nephologyمنتشر گردید.

عکس اشعه ی Xاز کلیه های انسان

پرفسور Sharmaمی گوید: در این تحقیق شواهد مستدلی مبنی بر کاهش عملکرد میتوکندریها در فرم غالب بیماری کلیوی دیابت درانسان فراهم گردید. ما مسیر سلولی  ویژه ای به نام AMPK-PGC1aرا یافتیم که نقش کلیدی در کاهش عملکرد کلیه ها و محتوی آن دارد. این بدان معنا است که روشهای درمانی جدیدی بر این اساس می تواند عملکرد میتوکندریها را به حالت طبیعی برگردانده ومحتوی آنها می تواند بیماری مزمن  کلیوی را بهبود بخشد یا حتی متوقف کند.

بیماری کلیوی دیابتیک اصلی ترین عامل بروز بیماری کلیوی مرحله ی انتهایی است .بیماری کلیوی مرحله ی آخر هشتمین علت مرگ و میر در کشور آمریکا محسوب می شود.بیماری کلیوی مرجله ی آخرعامل اصلی خطر بیماریهای قلبی عروقی است که خود عامل اصلی مرگ و میر در میان ملل مختلف می باشد. بر اساس تخمین 26 میلیون نفر بزرگسال در آمریکا به بیماری مزمن کلیوی (CKD)مبتلا هستید ومیلیونها نفر درمعرض خطر این بیماری قرار دارند. میزان ابتلا به CKDو دیابت بطور نگران کننده ای در دهه ی  اخیر بخصوص درمیان افراد 65 سال و بالاتر  افزایش یافته است. این بیماران غالباً نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارند. اولین دلیل بروز بیماری مزمن کلیوی فشار خون بالا و دیابت است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انستیتو ملی کلیه و بیماریهای اورولوژیک میزان مرگ و میر سالانه بر اثر بیماری کلیوی مرحله ی آخر از 10478 نفر در سال 1980 به 90118 نفر در سال 2009 رسیده است و در سالهای اخیر به این میزان افزوده شده است.

دانشمندان پس از آنالیز نمونه های ادراری 193 بیمار دیابتی و مبتلا به CKDو دیابتی بدون  CKDوافراد سالم که به هیچیک از این دو بیماری مبتلا نبودند، 94 متابولیت را از نظر مقداری  در این نمونه ها بررسی کردند. دکتر Sharmaو همکارانش دریافتند که سیزده عدد از این متابولیت ها  تفاوت فاحشی از نظر مقدار درافراد مبتلا به دیابت و CKDنسبت به گروه کنترل دارد.

 بعد از مقایسه ی این سیزده متابولیت با افراد دیابتی بدون CKD، دوازده عدد از این متابولیت ها  همچنان باهمان تفاوت فاحش باقی ماندند. دانشمندان نتیجه گیری کردند که این  دوازده متابولیت نقش اساسی در متابولیسم میتوکندریها  دارد ومقدار آنها در بیماران دیابتی مبتلا به CKDکاهش می یابد. این نشان می دهد که عارضه ی CKDدیابتی بخشی به دلیل کاهش فعالیت میتوکندریها در سلولهای کلیوی می باشد.

پرفسور Sharmaبرای تشخیص و ارزیابی بیماری کلیوی دیابتی به اندازه گیری متابولیت ها در نمونه های ادراری بیماران پرداخت که در حقیقت اصلی ترین مرحله ی تشخیصی است.

او می گوید : متابولیت های ادراری  می توانند عملکرد زمینه ای کلیه ها را در سطح بیوشیمیایی و خارج سلولی نشان دهند و درمقایسه  با اندازه گیریهایی که بر پایه سلولی یا پروتئین ها  استوار است اطلاعات بهتری را به دست می دهد. آنالیز متابولیت ها در ادرار این فرصت را فراهم می آورد که تأثیرات درمانهای جدید را سنجش کنیم واین یک مزیت برای هدایت  دقیق داروها می باشد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2013/10/131010204758.htm